Powered By Blogger

Sunday, May 14, 2017

Berlari ke Langit

Sedang aku mengelamun..terlintas kat kepala aku ayat “Berlari Ke Langit”. Tak tau la aku kalau ayat tu dah digunakan oleh Pembikin filem atau penulis Novel. Yang aku tahu tiba-tiba ayat tu bermain kat kepala aku.
Seumur hidup aku,2 kali aku masuk bilik bedah. Kali pertama masa aku kena belah kat perut masa perut aku sakit 2011 dahulu. Ada komplikasi ubat bius doctor cakap kat aku masa lepas bedah tu. Pesan doctor,kalau kena bedah lagi lepas ni kena bagitahu pihak hospital yang aku ada alahan bius.
2016..Aku accident. Tulang kaki retak..tulang tangan pun retak.. kena belah lagi doctor cakap sebab nak masukkan  besi. Aku maklumkan doctor pasal sejarah pembedahan aku. Doktor bius buat langkah berjaga-jaga.  Alhamdulillah..aku selamat walaupun nak dekat 2 hari aku kat ICU kesan alahan ubat masa bedah. Kena gi Allergic Center kat HKL untuk test ubat apa yang aku tak boleh. Hasilnya dapatlah result yang pada aku mungkin hanya sekadar atas kertas. Bukan aku tak percaya result tu,Cuma hati kecil aku tak yakin yang itu adalah penyebabnya. Seumur hidup aku,semua ubat yang klinik atau hospital bagi,aku telan je dan Alhamdulillah tak pernah jadi apa-apa..
Kali ke 3? Tulang bahagian tangan aku ada masalah. Doktor kata ada tulang yang dah mati kesan kemalangan 2016. Nampak mudah tapi sebenarnya rumit sebab aku kena gi HKL atau HUKM untuk sahkan procedure. Hospital Seremban tak buat procedure kes aku ni. Doctor kata ada beberapa kaedah yang boleh digunakan. Aku malas nak amek pot. Apa yang diaorang nak buat..aku terima.
Tuhan uji aku dengan musibah..Tuhan uji aku dengan kesakitan.Aku redha. Banyak perkara yang aku belajar semasa aku diuji.

Perjalanan hidup.. tak siapa tahu dimana pengakhirannya. Mungkin Allah bagi aku peluang untuk teruskan hidup semasa kali pertama dan kedua. Mungkin Allah akan ambil aku kali ini.. Tak siapa tahu  dan hanya Allah yang tahu semuanya.. Hospital tanya  aku samada aku nak teruskan atau tidak. Aku takde jawapan.. Usaha..Doa dan tawakkal..  Teruskan adalah usaha.. doa aku..semoga Allah permudahkan urusan dan bagi kesembuhan kat aku.. selebihnya aku berserah.. Jika itu pengakhirannya.. semoga Allah ampunkan aku dan merahmati aku..aku Redha atas segala ketentuan…

No comments:

Post a Comment