Powered By Blogger

Sunday, September 9, 2012

Gedik..Mengedik dan Prasangka


Meneliti tajuk di atas ini  pasti akan membuatkan ramai  kaum hawa panas telinga, tidak kurang juga  akan  ada yang murka kerana tidak bersetuju mereka akan  setiap kata . Kata aku je kan hehe.. Bukannya apa-apa pun..

Baru-baru ini aku  menerima email dari seorang wanita yang cukup hanya aku perkenalkan sebagai  ‘Cik S’. Terjumpa dia akan blog picisan aku ni semasa ‘mengoogle’ resipi biskut raya dan terus  terjatuh hati katanya dengan segala isi perut blog ini (nak jatuh hati pada tuan punya blog ni pun apa salahnya haha). Aku tak tahu pulak yang nama blog aku ni lebih kurang dengan nama biskut raya.  Maka berceritalah ‘Cik S’ dengan panjang lebarnya tentang tajuk yang aku letak di atas. Betapa hatinya terguris kerana dahinya telah dicop sebagai perempuan gedik  dan betapa luka hatinya kerana memandang serong akan orang-orang di Pejabatnya akan dirinya. Maka memintalah akan ‘Cik S’ agar aku mengutarakan pendapatku dan akan menerima seadanya walaupun pendapat aku akan terkena batang hidungnya. Seronok jugak kan hentam menghentam ni..jangan aku yang tergolek sudah haha.

Aku tak tahu dan tak dapat nak pastikan siapa yang mencipta dan memulakan perkataan ‘gedik’ ni. Yang pasti jika perkataan ‘gedik’ ini sudah ada semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka pasti akan ada Dayang-Dayang istana yang lari meninggalkan Tok Bendahara  lantaran tak terdaya dicerca dengan di panggil ‘gedik’. Orang yang mencipta istilah ini patut diberi pengiktirafan kerana telah berjaya mencungkil salah satu tabiat manusia yang sebelum ini tidak diketahui. Cuma yang menjadi masalah ialah kenapa mudah sekali umat manusia terutamanya kaum hawa melabel kaum hawanya yang lain sebagai  ‘gedik’. Mari kita lihat kupasan sembrono yang aku nak buat di perenggan bawah.

‘Gedik’ terjadi  apabila sukanya satu kaum kepada kaum yang berlawanan jenis. Untuk menzahirkan ‘kesukaannya’ itu maka akan tergedik-gediklah dia dan tergediknya dia itu adalah semata-mata untuk mendapatkan  perhatian orang yang di gedik. Susah nak faham ni haha.. Kalau tiada suka dia akan sesiapa maka tidaklah dia menggedik  dan tidak lah tercipta perkataan gedik itu sendiri. Gedik adalah ekspresi diri semulajadi, lahir dari sukanya satu orang kepada orang yang lain. Kalau tanya aku memang aku suka orang yang mengedik ni. Sejuk hatiku haha..

“Menyampah aku..meluat tengok..rasa nak tukul jer kepala dia”.. itu adalah ungkapan biasa yang diterima oleh orang yang mengedik. Aku tak rasa orang yang mengedik itu menganggu orang yang nak menukul kepala orang yang mengedik. Mungkin sekadar matanya terganggu melihat orang yang mengedik terkinja-kinja untuk mendapatkan perhatian dari jantan yang disukainya. Biarkanlah.. janganlah di cerca akan dia kerana jika menolak akan jantan itu semasa digedik nescaya tidak akan mengedik lagi yang mengedik kepada orang yang di gedik. Tak baik berprasangka buruk tau hehe..

Dah pening kepala aku cerita pasal gedik ni.. sudahnya aku sendiri pun tergedik-gedik haha. Lepas ni akan lebih ramai lagi pembuat biskut raya yang terterjah blog aku masa cari resipi. Dapatlah jugak aku makan biskut free. Kepada ‘Cik S’, itulah pandangan aku.. betul atau tidak terpulanglah kepada semua yang sempat membaca kisah gedik ni.. Sendiri baca..sendirilah nilai..

No comments:

Post a Comment