Powered By Blogger

Sunday, September 2, 2012

Mat Jenin dan Pokok Kelapanya


Mesti  pelik tengok tajuk yang aku bubuh kat atas tu hehe. Bukan untuk mempersendakan Mat Jenin .. sekadar nak berkongsi kisah disebalik hikayat orang lama-lama je.

Kalau orang yang suka berangan.. walaupun berangan benda yang baik-baik dan bercerita pulak anganannya tu kat orang lain.. nescaya  akan di cop sebagai ‘Mat Jenin’. Aku percaya yang semua orang pun ada angan-angan, Cuma tak disebut angan-angan je.. disebut cita-cita.. apa beza ek ‘angan-angan’ dengan ‘cita-cita’?.  Boleh tak kalau kita kata yang orang bercita-cita tu juga adalah Mat Jenin. Kompem orang akan marah kalau kita kata macam tu kan.

Aku dulu kecik-kecik berangan nak isap rokok ‘gudang garam’ haha.. memang ada isap pun..kira dah tercapai la angan-angan aku..tak semua  orang yang mencapai angan-angan ‘a.k.a’ cita-cita tu pun. Isu dia adalah, berangan tu boleh.. tapi kenala ada langkah untuk mencapai angan-angan tu huhu. Setakat angan-angan kosong makanya akan jadilah kita seperti Mat Jenin yang terlupa dia tengah berangan atas pokok kelapa..syok berangan sampai jatuh dia ke tanah.. satu sen pun tak guna kan.. sian dia dan kita..ops..bukan kita.. aku la huhu..

Kalau ‘Mat Jenin’ berangan di tempat yang betul..dan mempunyai langkah yang betul..dan tercapailah angan-angannya maka  Mat Jenin akan menjadi lagenda.. dia tak akan dimomokkan sebagai orang yang tidak berguna apatah lagi menjadi bahan senda... Donald Trump pernah menjadi Mat Jenin.. tapi Mat Jenin tak pernah merasa untuk menjadi Donald Trump sebab dia tak pernah di beri peluang haha.. Cubalah jadikan Mat Jenin sebagai Donald Trump..Kisahkan semula cerita hikayatnya..maka akan berlumba-lumbalah sekian umat melayu menjadikan Mat Jenin sebagai idola.. dan nama Mat Jenin akan bertukar menjadi ‘Matt Jennin’(ikut bunyi nama orang puteh).. fikirlah sendiri..macam biasa la..tak kan nak suruh aku pulak yang fikirkan.. Adios…

No comments:

Post a Comment