Powered By Blogger

Thursday, September 20, 2012

Usain Bolt dan 100 meternya


Orang yang minat olahraga atau orang-orang yang rajin membaca memang akan tahu siapa Usain Bolt. Dia adalah manusia terpantas di muka bumi  buat  masa ini. Mungkin lepas ni orang lain la pulak yang pegang rekod dia.. mungkin aku haha..

Bukan nak cerita betapa pantasnya dia, Cuma  aku sering tertanya-tanya kalau-kalau ada orang Malaysia yang boleh menandingi Usain Bolt ni.

Sukan bukannya seni. Sukan adalah gabungan sains, kemahiran,teknik  dan fizikal. Kalau sukan bersandarkan hanya dengan kekuatan fizikal semata-mata maka akan tidak kemanalah orang yang menyertai sukan itu.Dengan padanan faktor yang betul akan melahirkan ahli sukan yang bukan sahaja bertaraf kampong tetapi dunia.  Pandangan aku ni hanya pandangan peribadi hasil dari pemerhatian biasa bila aku tengok  slot sukan kat dalam Tb tu.

Bayangkan Usain Bolt tu katik. Langkah pun pendek, Kekuatan kakinya sahaja tidak akan mampu membuatkan dia meraih gelaran juara dunia kerana sains akan mengira  bukaan langkahnya  dengan tenaga yang dilepaskan..Mungkin dia akan menang bila bertanding dengan orang yang katik sepertinya. Bayangkan  juga jika dia tinggi dan panjang tetapi lembik, maka bolehkah dia memecut dengan bergaya ke garisan penamat?

Asik nak menganalisis jer aku ni.. aper pun tak bley huhu..suka-suka je aku mengarut ni..sorila kalau boring.. oklah..nak g makan roti canai jap.. babai..

No comments:

Post a Comment