Powered By Blogger

Monday, October 1, 2012

Glamer.. dan Kena Buli


Glamer  dan kena buli adalah sinonim dengan hikayat orang-orang zaman sekarang. Ianya sentiasa berlegar di sekeliling kita sama ada kita sedar atau tidak.

Kita menyebut ‘glamer’ dalam bahasa pasarnya, dalam bahasa  orang puteh di kosakatakan sebagai ‘Glamour’,  maksud sebenarnya adalah ‘terkenal’ atau ‘orang kenal’ walaupun orang yang ‘terkenal’  itu tidak mengenali orang yang ‘mengenal’. Biasanya orang kita hanya meng’khas’kan  glamer ini kepada 2 golongan manusia. Yang pertama adalah orang yang kacak atau lawa dan  kedua adalah kepada orang yang kaya dan bertimbun-timbun hartanya.

Orang yang hensam dan lawa itu terbahagi pula kepada 2 golongan. Golongan yang memang kacak dan menawan dan satu lagi adalah golongan yang ‘perasan’ mereka kacak lagi lawa. Aku  termasuk dalam golongan yang pertama haha. Sememangnya manusia suka melihat sesuatu yang cantik dan menawan, ini terbukti semasa aku berjogging kat ‘City Park Seremban 2’ dimana aku melihat ramai kaum hawa yang begitu menawan dengan lenggang kangkungnya sehingga nyaris aku terjogging kat dalam kolam   hehe. Bagi orang yang selalu kita lihat kelawaannya  akan timbullah minat untuk melihat selalu dan tanpa disedari akan glamerlah orang yang dilihat itu.. jika ditambah dengan orang lain yang sama-sama suka menengok, maka akan bertambah glamerlah orang yang lawa itu walaupun dia tidak menyedari. Kalau nak cerita pasal glamer ni memang tak cukup satu buku tapi itulah antara sekelumit kisah dari pelbagai kisah yang ada. Ada yang glamer tanpa disedari, ada yang perasan glamer dan ada pula yang gila glamer, korang letaklah diri  di ketegori mana yang korang suka, janji jangan ngata aku sudah haha.

Dalam hidup bermasyarakat memang akan ada golongan yang tidak suka menonjolkan diri. Golongan ini lebih suka membuat hal sendiri dan kelihatan pasif dimata orang-orang sekelilingnya.  Mereka berada di dalam dunia mereka sendiri . Orang lain tak sedar  golongan ini wujud walaupun mereka terpacak  di depan hidung mereka.  Kenapakah  golongan ini dipandang sebelah mata? Apakah salah dan silap mereka sehingga  mereka dianggap tiada beza jika ada atau tidak. Lebih menyedihkan adalah golongan-golongan ‘low profile’ ini dibuli kerana mereka tidak pandai  melawan atau senang kata ‘maleh nak lawan’ hehe.

Kebiasaanya mereka-mereka yang perasan glamer akan lebih mendominasi golongan yang tidak suka menonjolkan diri..  Buli adalah pilihan untuk melepaskan geram.. Geram terbit dari kehendak yang tak kesampaian, ntah la bai.. dah tak reti pulak aku nak sambung haha..  lain kalilah aku sambung..  bye bye

No comments:

Post a Comment